Premieră la TNB: ”L’Om DAdA” – când trupul devine ideogramă
În aprilie celebrăm 120 de ani de la nașterea lui Tristan Tzara, ”tatăl” dadaismului, mișcare (mai mult ironică și jucăușă decât de revoltă gravă) orientată împotriva zahariselii în literatură. Și în cultură, în general. Cel mai important exponent al dadaismului, Tristan Tzara (pseudonimul lui Samuel Rosenstock, izvorât din sintagma ”trist în țară”) s-a născut la 16 aprilie 1896, în România. Acestea sunt datele pe care le cunoaște toată lumea.
Mai puțini sunt cei care știu că Gigi Căciuleanu, dansator și coregraf de talie internațională, este și un mare actor. La fel, Lari Giorgescu, un actor admirabil, demonstrează de câte ori i se oferă prilejul că este și un excepțional dansator. Doi DansActori, cum spune Gigi Căciuleanu, în stare să descompună și recompună semnificația ”Omului DAdA”, reevaluând, destructurând, restructurând, dezechilibrând și reechilibrând ”Omul aproximativ”, un fabulos text scris de Tristan Tzara și aparținând – paradoxal! – nu perioadei dadaiste, ci experimentelor sale mai târzii, din sfera suprarealismului.
Poemul fluviu, de o extraordinară frumusețe și adâncime filosofică, devine, în viziunea lui Gigi Căciuleanu, un vitraliu de sensuri și nuanțe recompuse parcă în spiritul gândului brâncușian: ”Quand nous ne sommes plus enfants, nous sommes déjà morts”. Căci doar privirea pură a copilului și imaginația sa întru joacă pot percepe insolitul, bucurându-se de el și retrăindu-l iar și iar și iar. Joacă este citirea ironică a ziarului, joacă e fărâmițarea lui cu foarfeca, joacă e șotronul în interiorul și exteriorul cercului, joacă e mersul pe sârmă și pe lângă sârmă, joacă e ”sur les ponts d’Avignon” și ”cățeluș cu părul creț”.
Nu sunt joacă ”îndoiala care vine cu o singură aripă incoloră”, clopotele ce ”răsună fără motiv și noi la fel”, ochii fructelor, când ”ne privesc cu atenție, toate faptele noastre sunt controlate, nimic nu e ascuns” sau, spre deliciul cititorilor francofoni, ” les cloches sonnent sans raison et nous aussi/nous partons avec les départs arrivons avec les arrivées/ partons avec les arrivées arrivons quand les autres partent” (”clopotele răsună fără motiv și noi la fel/ plecăm cu plecările sosim cu sosirile/ plecăm cu sosirile sosim când ceilalți pleacă”).
Chiar dacă deconstructivismul arhitectural a apărut la un secol după dadaism (influențând postmodernismul în literatură), Gigi Căciuleanu îl aplică la nivel gestual, propunând un nou și imprevizibil echilibru al trupului în mișcare, o inedită semnificație a gestului ce transmite sunet, silabă, cuvânt, vers. Cei doi dansActori oferă o tulburătoare demonstrație despre felul în care expresivitatea unui trup reverberează în expresivitatea celuilalt trup, despre capacitatea corpului de a se transforma în ideogramă, despre frânturile de sentimente care alcătuiesc o poveste. Valabilă acum 100 de ani, valabilă și azi.
”Consider că poezia este singura stare de adevăr imediat” – spune Tristan Tzara într-un captivant interviu publicat în caietul program al spectacolului. Gigi Căciuleanu și Lari Giorgescu, prin inefabila lor virtuozitate, izvodesc poezie din poezie. Cu tot ce au: talent, inteligență, creativitate, viață, suflet, respirație, trăire, iubire, surâs, melancolie.
”L’Om DAdA” s-a născut la Teatrul Național ”I.L. Caragiale” din București sub egida Centrului de Cercetare și Creație Teatrală ”Ion Sava” (coordonator: Cristiana Gavrilă) cu sprijinul unor aliați de nădejde: Ion Pop (traducerea textului), Lelia Marcu Vladu (asistent coregrafie), Cristian Petru Simion (lighting designer), Florea Andrei (video designer), Paul Ilea/Kult Studio (editare și masterizare coloană sonoră).
Gabriela Hurezean
Fotografii de Florin Ghioca
2 Responses to “Premieră la TNB: ”L’Om DAdA” – când trupul devine ideogramă”
[...] Gabriela Hurezean: „Mai puțini sunt cei care știu că Gigi Căciuleanu, dansator și coregraf de talie internațională, este și un mare actor. La fel, Lari Giorgescu, un actor admirabil, demonstrează de câte ori i se oferă prilejul că este și un excepțional dansator. Doi DansActori, cum spune Gigi Căciuleanu, în stare să descompună și recompună semnificația Omului DAdA, reevaluând, destructurând, restructurând, dezechilibrând și reechilibrând Omul aproximativ…” (L’Om DAdA – când trupul devine ideogramă, în Muze şi arme) [...]
[...] Gabriela Hurezean: „Mai puțini sunt cei care știu că Gigi Căciuleanu, dansator și coregraf de talie internațională, este și un mare actor. La fel, Lari Giorgescu, un actor admirabil, demonstrează de câte ori i se oferă prilejul că este și un excepțional dansator. Doi DansActori, cum spune Gigi Căciuleanu, în stare să descompună și recompună semnificația Omului DAdA, reevaluând, destructurând, restructurând, dezechilibrând și reechilibrând Omul aproximativ…” (L’Om DAdA – când trupul devine ideogramă, în Muze şi arme) [...]