”Tom și Jerry”, Piersicul și piculina
Tinerel și micuț, dar nespus de hărnicuț, Teatrul Metropolis expune deja pe afiș a doua premieră a acestui an: ”Tom și Jerry” de Rick Cleveland, în traducerea, regia și interpretarea lui Florin Piersic jr.
Carele își descrie astfel noua creație: ”În piesa lui Rick Cleveland, miza nu e o bucată de cașcaval sau o farfurie cu lapte. Tom și Jerry sunt oameni care omoară oameni. Singura asemănare cu desenele animate sunt situațiile comice. Tom și Jerry e o comedie extrem de neagră, la care o să râzi cu lacrimi. De crocodil.” De râs, recunosc, am râs destul, mai ales citind ce scrie pe diverse obiecte din decor. Așadar, avem doi asasini plătiți. Florin Piersic Jr. este Tom, un fel de motan masiv, tacticos și blazat. Are trei copii și o nevastă care face inegalabile plăcinte cu mere. Noaptea, doarme liniștit, ”ca un bebeluș mare și gras”. Ochii lui Tom seamănă cu două găuri negre și, pentru început, sunt elementul care contrazice flagrant aparența de om cumsecade.
Maestrul Tom are un discipol (și partener): ”șoricelul” Jerry care, deși, la început, vomită la vederea sângelui, în scurt timp va deveni ditamai șobolanul, mult mai feroce decât cel care i-a dat lecții de killărit și mult mai periculos decât acesta. Paul Ipate interpretează excelent transformarea gradată a lui Jerry, de la debutantul timid și înfricoșat, la psihopatul vioi și entuziast, care lichidează din pură plăcere. Laurențiu Bănescu are cea mai grea misiune în acest spectacol: interpretează toate victimele (mafioți pensionari, retardați, femei, țicniți, producătoare TV etc) și o face cu virtuozitatea specifică actorilor din teatrul underground. Bănescu este excelent în rolul ”Elvisului” din sala de cinema sau în cel al bătrânului mafiot care vrea să-și publice o biografie incomodă și atinge apogeul interpretând în travesti rolul producătoarei TV, fandosită, ipocrită, snoabă, care ține morțiș să-i facă eroii unui reality show. Impresionant în acest spectacol este și felul în care Piersic jr, în calitate de regizor, îi pune în lumină pe partenerii săi de scenă, el rămânând cumva mai în umbră. Decorul modular, creat de Tudor Prodan este funcțional și sugestiv, astfel încât actorii își pot amenaja singuri scena, după fiecare… crimă. Spectacolul se înscrie într-un cerc perfect logic, numai că, după finalul piesei lui Cleveland, mai urmează un final marca Piersic jr. La fel de irezistibil cum a fost cel al spectacolului ”Zaruri și cărți”, montat de același regizor, la același teatru.
Cine nu știe prea multe despre traiectoria lui Florin Piersic jr. poate decreta acest spectacol drept unul genial. Cine a văzut toate filmele și toate spectacolele lui, se întreabă dacă nu cumva Florin Piersic jr. s-a cantonat într-un personaj care se repetă la infinit. Cândva, la începuturile lui, ne-a arătat, în one man show-ul ”Sex, drugs, rock&roll”, că poate întruchipa, cu o ușurință fabuloasă, cele mai diverse caractere, ca și cum ar fi fost în stare să cânte la toate instrumentele dintr-o orchestră. De la o vreme, parcă vrea să cânte numai la piculină. Așteptăm să treacă la violoncel. Sau la orgă.
Gabriela Hurezean
Foto: Maria Ștefănescu