”Self/Less”: Faust în stil american, de larg consum
Filme cu transferuri dintr-un corp într-altul s-au mai făcut, nenumărate. Am văzut infractori transformați în polițiști și viceversa, am văzut bărbați deveniți femei și femei pitulate în bărbați, am văzut adulți redimensionați în copii și invers. Și, desigur, Goethe ne-a propus, în ”Faust”, metoda mefistofelică de a deveni veșnic tineri. Cam prin zona asta își încearcă norocul și scenariul scris de Alex și David Pastor.
Povestea debutează captivant: miliardarul Damian Hale (Ben Kingsley, Oscar pentru ”Gandhi”) și-a dedicat toată viața succesului în afaceri. Deși e convins că se poate obține orice contra cost, banii nu-l pot ajuta atunci când cancerul zice ”pas”. Pragmatic și rece, nu crede în minuni, dar consideră că nu are nimic de pierdut dacă face o vizită la misterioasa firmă intitulată ”Phoenix” și specializată în ceva numit ”schimbarea pielii”.
Când mai ai doar șase luni de trăit, fiecare lună în plus merită efortul de a fi recuperată. Damian acceptă să se supună revoluționarei proceduri inventate de savantul Albright, sperând că va obține ceea ce i s-a promis: un trup nou nouț, creat prin inginerie genetică. Nu va trece prea mult timp până când va afla că ”mașina” luxoasă pe care a cumpărat-o are ceva kilometri la bord… Curând va constata și că ”posibilitatea de a-și atinge potențialul oferită marilor minți” are mici deficiențe și este legată fatal de niște pastiluțe a căror compoziție o știe doar Albright. De aici încolo, ”Self/Less” îmi amintește de ”Helpless”, o piesă a trupei Crosby Stills Nash&Young. Regizorul Tarsem Singh împreună cu frații Pastor aveau două cărări de parcurs, pornind de la miezul unui asemenea subiect: un film deștept, care să te pună pe gânduri, sau un film ușor, de vară, pentru fanii senzațiilor tari.
O fi criză și la Hollywood, nu știu, cert e că trio-ul a ales calea mai ușoară și mai bănoasă, oferind satisfacții neprecupețite cinefililor care se simt bine când văd mașini zburând ca muștele, aruncătoare de flăcări, urmăriri, împușcături, sânge, morți, răniți, killeri zombizați. Pe de altă parte, cinefilul scrofulos la calitate artistică, ar fi vrut să-l vadă mai mult pe Ben Kingsley care, în ciuda scriiturii subțirele, își investește personajul cu mult farmec și mai ales cu hazul negricios al cinismului. O plăcere să-l urmărești! Nu că Ryan Reynolds n-ar fi băiat drăguț, așa, filiform și înăltuț, dar noul ambalaj al lui Damian e cam lipsit de mirodenii și pare croit după tiparul pe care l-am văzut cu toții în nenumărate filme cu substituiri de persoane.
”Corpul” nou pe care îl primește Damian are ca anexe o nevastă, Madeline (Natalie Martinez), o fiică, Anna (Jaynee-Lynne Kinchen) și o armată de killeri care au grijă să stea cuminte, în banca lui. Nici vorbă să fi fost construit în laborator. ”Pielea” de schimb fost furată de la un soldat care a luptat (așa mi-a părut…) în Golf, sau pe-acolo… În orice caz, noul Damian este dotat acum cu inteligența afaceristului de geniu dar și cu dexteritățile specifice războinicului. Perfect pentru ce-l așteaptă.
Ca în orice business cu necuratul, sufletul ar trebui să-ți rămână prizonier. Păzit de o armată de zombie nemuritori. La un moment dat, nu mai poți să știi care dintre cei aflați în apropierea ta sunt vânduți, la rândul lor, nemilosului Mefisto. În rolul lui Albright, medicul psihopat, actorul britanic Matthew Goode arată exact ca un demon corporatist: spilcuit, zâmbitor, plin de solicitudine. Până la proba contrarie. Cum vă spuneam, și în ”Self/Less: Transfer de viață”, lupta dintre bine și rău se derulează cu multă gălăgie. Cine câștigă bătălia, până la urmă? Hai că știți…
Gabriela Hurezean
One Response to “”Self/Less”: Faust în stil american, de larg consum”
[...] cele mai recente filme apărute pe marile ecrane din România. Despre el, scrie Gabriela Hurezean pe MuzesiArme.ro: ”O fi criză și la Hollywood, nu știu, cert e că trio-ul a ales calea mai ușoară și mai [...]