Revistă de înnodat sinapse

Teatrul Metropolis: Țarul Ivan în țara sfinților cu ochi albaștri

Mircea Rusu, Vlad CorbeanuCeea ce frapează din prima la acest spectacol este decorul creat de Ioana Pashca. Scenografa nu se limitează la definirea unui spațiu concret, ci își extinde sfera de acțiune, comentând ironic personaje și întâmplări. Cele 20 de tablouri reprezentând nuduri celebre, aflate în apartamentul conțopistului Spak (Gabriel Costin), insinuează că rubicondul personaj nutrește în taină adânci obsesii sexuale. În palatul lui Ivan cel Groaznic, sfinții pictați pe pereți au ochi albaștri – o metaforă pe cât de comică, pe atât de frisonantă…

1. Mircea Rusu

Regizorul Gelu Colceag (care semnează și versiunea scenică a textelor lui Mihail Bulgakov) își confirmă, din nou, capacitatea de a exploata cele mai ingenioase găselnițe. Cum ar fi, de pildă, duetul Eduard Cârlan – Gigi Iordache – interpreți ai trimișilor suedezi, dar și ai năstrușnicilor Fagot și Behemoth. Marius Gâlea, în rolul lui Timofeev, savantul zăpăcit care îl aduce în Rusia sovietică pe Ivan cel Groaznic, exprimă perfect abulia  omului care trăiește pentru descoperirile lui, rupt de viața reală. Diana Cavaliotti (Zina) și Mariana Dănescu (soția administratorului) aduc binevenite pete de culoare spectacolului.

În dublu rol – administratorul Bunșa și țarul Ivan, Mircea Rusu oferă o concludentă probă de virtuozitate. Administratorul grobian, prost, anchilozat în lozinci proletare, contrastează puternic cu măreția ușor ilariantă a lui Ivan cel Groaznic – personaj care, la prima vedere, ne-a amintit de George Calboreanu în rolul lui Ștefan cel Mare. În ambele ipostaze, Mircea Rusu scoate la iveală uimitoare resurse de expresivitate, ingeniozitate și umor. Cel care îl secondează pe parcursul aventurii, hoțul Jorj Miloslavski, este interpretat cu inteligență și haz de Vlad Corbeanu.

Vlad Logigan

Dar veriga cea mai puternică a spectacolului ”Țarul Ivan își schimbă meseria” de la Metropolis este Vlad Logigan, în rolul grămăticului Fedka. Aș fi spus că e revelația premierei, dacă nu i-aș fi văzut o creație la fel de strălucită în ”Tarelkin”, tot la Metropolis. Fedka pare un șoricel speriat dar este, în realitate, un fel de factotum la curtea lui Ivan cel Groaznic. Pentru că știe carte și asta îi conferă un ascendent absolut asupra celor ce își impun puterea prin forță. Deși pe scenă se întâmplă lucruri importante, spectatorul îl urmărește fascinat pe Logigan, care lustruiește o prună!

În concluzie, ”Țarul Ivan își schimbă meseria” este un spectacol de văzut obligatoriu, din motivele înșirate mai sus și din nenumărate alte motive, pe care le veți descoperi singuri!

Gabriela Hurezean

2 Responses to “Teatrul Metropolis: Țarul Ivan în țara sfinților cu ochi albaștri”

  1. Hartizan

    Sfintii cu ochii albastri erau cumva ofiteri sub acoperire pusi sa investigheze daca cele bisericesti sunt conforme cu recomandarile patriarhilor biblici?

    Reply

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS