Revistă de înnodat sinapse

Ingo Glass și György Jovián expun la Palatul Mogoșoaia

Expoziția-CONSTRUCTIVDISTRUCTIV-a-artiștilor-INGO-GLASS-și-GYÖRGY-JOVIÁN-@-Palatul-Mogoșoaia-1200x640

Doi artiști de talie universală. Amândoi născuți în România. Ingo Glass a venit pe lume la Timișoara, a absolvit Institutul de Arte Plastice ”Ion Andreescu” din Cluj și a fost exilat după un interviu care l-a lezat pe Ceaușescu. S-a stabilit la München, unde i s-a rezervat o carieră fulminantă. György Jovián s-a născut la Șimleul Silvaniei, a fost elev al Liceului de Artă din Oradea și a absolvit cu stralucite rezultate, cursurile Institutului de Arte Plastice ”Nicolae Grigorescu” din București. Pentru că în România nu avea un viitor, nefiind un zugrav al proletcultismului și refuzând cu obstinație pictura de sufragerie, Jovián și-a căutat un făgaș mai bun, stabilindu-se la Budapesta. Ambii artiști se bucură de respect și succes în țările adoptive (la fel ca în întreaga lume), acum e momentul să-i primim și noi cum se cuvine, cu atenție și prețuire.

ingo 2

Sculpturile lui Ingo Glass par izvorâte din joaca unui copil genial, care intersectează forme geometrice, construind din material și imaterial, din culoare primară și lumină, adevărate portaluri magice spre alte lumi. Portaluri ce pot fi deschise cu privirea condusă de imaginație. Fiecare lucrare a lui Ingo Glass exprimă bucuria senină a unei noi descoperiri. Pentru autor și pentru cel care contemplă. În timp ce sculptorul exersează neobosit verbul a construi, pictorul captează, cu migala artiștilor renascentiști, imaginea crudă a demolării, ruginei, ruinei, devastării.

Jovian_Gyorgy_Bontas_IV.__2010

Profund marcat de drama țărilor din Est, György Jovián imortalizează apocalipsa industrială, atât de cunoscută nouă, tuturor. Artistul caută și găsește acel extraordinar rafinament al  cromaticii prin care decrepitudinea tragică să fie învăluită într-o anumită duioșie difuză, misterioasă, subtilă. Tablourile lui György Jovián îmi readuc în memorie ”Melancholia” lui Lars von Trier, cu acea fatalitate a sfârșitului, căreia nimic nu i se poate opune. Deși, în aparență, opera celor doi maeștri se află în contradicție, tratând tematici opuse, lucrările lor pot fi admirate dintr-un unghi optimist: după distrugere urmează reconstrucția.

Expoziția ”Constructiv/Distructiv”, curatoriată de Maria Zintz, este deschisă la parterul Palatului Mogoșoaia, până la sfârșitul lui septembrie. Vernisajul va avea loc sâmbătă, 1 septembrie, de la ora 17.00. Nu ratați!

Gabriela Hurezean

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS