Revistă de înnodat sinapse

”Diamante și Narcotice” – rampă de lansare pentru o viitoare mare actriță, Claudia Ene

SONY DSC

A trecut printre spectatori și s-a prezentat: Nicole. A dat mâna și cu mine. O mână rece și fremătătoare. Parcă prinsesem o pasăre speriată. Avea emoții crunte. Și nu e de mirare. Claudia Ene este elevă în clasa a XII-a. Nu sunt sigură că și-a serbat deja majoratul. Și are de jucat un rol care ar da de furcă și celor mai experimentate actrițe.

Nicole este un copil de bani gata. Din Brăila. Mama e notăriță, tatăl – director în port. Din prea mare dragoste (sau prea mare indolență?) părinții îi oferă copilei tot ce-și dorește, numai să n-o vadă bosumflată. Nicole s-a hrănit din fragedă pruncie cu ideea că e prințesă. Marguerite a Danemarcei. Delphine a Franței. Și că i se cuvine un castel. Și că toată lumea trebuie s-o adore și s-o servească. Și că nu i se poate întâmpla nimic rău pentru că e intangibilă. Nicole nu e proastă, ci naivă și, la urma urmei, e doar victima unor mentalități găunoase, a unor valori întoarse pe dos, a unei traiectorii eronate care duce, în majoritatea cazurilor, la un final deloc fericit. Nicole va păți tot ce pățesc, în general, adolescentele care își imaginează că tot ce zboară se mănâncă și că, în general, roata stă blocată la infinit în aceeași poziție. La cei 18 anișori ai săi (împliniți sau nu), Claudia Ene vădește o versatilitate uluitoare. Singură pe scenă, într-un decor minimalist, traversează toate vârstele posibile. Ea este mama și tatăl, ea este tanti Emma, bona perversă, tot ea joacă rolurile copiilor mici și mari cu care interacționează, și ale părinților  acestora, și ale educatoarei, învățătoarei, profesoarei de desen. Claudia este la fel de credibilă în rolul copilei tiranice ca și în cel al mamei băiatului violator. Fără vreun efort vizibil, tânăra actriță trece de la fetița de trei ani, la școlărița care descoperă că lumea nu e chiar cum o credea, apoi la adolescenta care își explorează sexualitatea și nutrește mari aspirații de a se afla mereu în centrul atenției, de a-l cuceri pe prințul călăreț pe mulți cai putere și de a locui într-un palat strălucitor. La nici 14 ani, Nicole savurează gustul dulce al succesului în cariera de manechin și se prăbușește în mrejele unui magnat care o va hrăni cu iluzia că e o prințesă, deși e doar o simplă jucărie erotică.

SONY DSC

Câteva prezențe masculine conferă contrastul necesar monologului Nicolei. Ștefan Nistor este bine în rolul impresarului Micky, vulpoiul obișnuit să profite de credulitatea minorelor pe care le atrage spre mirajul înșelător al luxului. Codrin, băiatul sărac, dar talentat și generos, este întruchipat fără greș  de Paul Alexandru. Nu același lucru se poate spune despre prestația lui Ionuț Gurgu, distribuit într-un personaj cheie, cu partitură mai mult decât ofertantă. Mark este patronul unui lanț de hoteluri, nabab obișnuit să se înfrupte cu cărniță fragedă, plătind cu himere și gablonțuri. Din păcate, Ionuț Gurgu nu transmite nimic din aroganța voalată și siguranța de sine specifică acestui gen de cuceritori, nu știe să reproducă nici magnetismul acela specific bogătașilor care își pot permite să cumpere orice, inclusiv suflete. Știu că nu e actor profesionist, dar pot să furnizez un argument forte că asta nu contează: nici Claudia Ene nu e actriță profesionistă! După cum nici cele două fete care au pus mână de la mână pentru a scrie piesa nu sunt dramaturgi profesioniști. Raluca DeWald avea doar 16 ani când a stârnit un mare scandal lansând blogul erotic intitulat ”Diamante și Narcotice”. După ce oripilarea  ipocrită a explodat și în presă, blogul a fost închis. O altă adolescentă (aflu că are 30 de ani, dar nu-mi vine să cred…), Cora Manole, a reluat povestea Ralucăi și a dramatizat-o cu admirabil talent. Regizorul Cristian Bajora le știa pe Claudia și pe Cora de la cursurile de actorie ale Asociației Culturale În Culise, așa că pasul următor a fost unul previzibil. A rezultat un spectacol tulburător, care lansează pe orbită o viitoare mare actriță, Claudia Ene. Voi ilustra această afirmație cu câteva imagini din spectacolul pe care Teatrul În Culise îl susține la Copper’s Pub.

Claudia Ene ”în civil”, alături de Vania Pierșinaru

claudia ene in civil

Claudia Ene pe scenă:

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSCSONY DSC

SONY DSC

Gabriela Hurezean

Fotografii de Vania Pierșinaru

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS