Revistă de înnodat sinapse

Premieră cu scandal: Gérard Depardieu nu acceptă finalul impus de producător

depadieu 2

 

Pe 14 martie ar trebui să aibă loc premiera de gală a filmului ”Condamnat la viață”. Se pare, însă, că lucrurile sunt foarte încurcate. Iată scrisoarea deschisă semnată de regizorul Bogdan Dreyer:

“Sunt regizorul filmului Condamnat la viață, film care are la bază nuvela Moartea lui Ipu de Titus Popovici. În rolul principal joacă Gérard Depardieu, scenariul este scris de A. Salamanian și Bogdan Dreyer. Vreau să vă aduc la cunoștință următorul fapt: Producătorul filmului nu deține drepturile de autor pentru scenariu și nu respectă acordul contractual semnat cu regizorul vizavi de forma finală în care poate fi prezentată opera cinematografică. Așadar, lansarea filmului într-o variantă remontată de producător și cu un final schimbat, nu este aprobată de autori. Ca urmare, domnul Gérard Depardieu se adresează publicului român cu o scrisoare deschisă, în care își exprimă părerea și poziția vizavi de acest fapt. Între timp, am făcut demersuri judiciare de blocare a lansării operei cinematografice (a filmului), demersuri în urma cărora urmărim ca linia artistică a filmului să respecte scenariul pentru care, încă deținem drepturile de autor, secvența chain of titles nefiind încheiată de către producători.”

Ce spune producătorul

Odată cu invitația la vizionarea pentru presă, Family Film ne-a trimis  următorul drept la replică:

”Condamnat la viaţă (A Farewell To Fools) este o adaptare după nuvela Moartea lui Ipu, de Titus Popovici, un film românesc care aduce laolaltă nume mari din cinematografia naţională şi internațională. Toți cei implicați în acest proiect grandios sunt contractați de producatori pe modelul american. Gérard Depardieu, Harvey Keitel, Laura Morante, Bogdan Iancu, Alexandru Bindea, Gheorghe Visu, Daniela Nane, Adina Cartianu si Nicodim Ungureanu sunt, prin urmare, sub incidența contractuală conform uzanțelor internaționale. Regia este semnată de Bogdan Dreyer, iar scenariul, de Anuşavan Salamanian conform drepturilor de autor cedate de către moștenitorii lui Titus Popovici. Regretăm faptul că d-l Dreyer vorbește în numele prietenului său Gérard Depardieu despre aspecte care țin, conform contractelor, exclusiv de relația regizor producator.”

Giuliano Doman, producătorul filmului: “Montajul pe care producătorii au decis să-l prezinte publicului începând cu 15 martie, este scenariul care întrunește condițiile contractuale între producători și Dacin Sara, în calitate de reprezentant al urmașilor lui Titus Popovici; totodată acesta este singurul scenariu pe baza căruia au fost obținute finanțările de la: CNC, EURIMAGE, ARTE ZDF, FONDUL DE FILM FLAMAND, MOLLYWOOD FILM și ceilalți coproducători și cofinanțatori.”

E destul de ciudat să te apuci să modifici finalul unei opere literare arhicunoscute, care se numește ”Moartea lui Ipu”. Dar, în viziunea producătorului, Ipu trebuie să rămână viu, ca să fie pe placul publicului american, care agreează happy ending-urile siropoase. Culmea este că regizorul Dreyer nu vorbește deloc ”în numele” lui Depardieu, o atestă scrisoarea deschisă de mai jos, scrisă și semnată chiar de marele actor francez:

 

“NU ACCEPT COMPROMISURI, NU-MI PLACE SĂ FIU DUS DE NAS !” 

 

Depardieu“Acum mai bine de un an, am acceptat să joc în filmul românesc Condamnat la viață, în regia lui Bogdan Dreyer. Povestea scrisă de autorul Titus Popovici și transpusă în scenariu de către A. Salamanian și Bogdan Dreyer m-a fascinat imediat, cât și personajul principal, IPU, pe care m-am bucurat să-l interpretez.

M-am simțit bine în România, este o țară primitoare, am lucrat cu plăcere alături de actorii români, bine pregătiți, de altfel, și mi-a plăcut foarte mult rezultatul montat și editat de regizor.

Ulterior însă, am aflat că filmul a fost remontat și reeditat de către producători, la cererea unui distributor american (nu dau numele), care a cerut schimbarea finalului original, cu un happy-end stil Hollywood, cât și scurtarea filmului, făcând din el un film de acțiune gen pachet DVD sau pay TV – în ciuda faptului că povestea și scenariul original au multă poezie, iar finalul este unul inevitabil, care pune în valoare tot mesajul filmului.

Varianta de montaj cu finalul schimbat, pe care producatorul vrea să o prezinte oficial, noi, realizatorii filmului, nu o recunoaștem și o refuzăm categoric. Vorbesc și în numele autorului filmului, Bogdan Dreyer, cât și a colegului meu american, Harvey Keitel, care este la fel de revoltat de această manipulare.

Mai mult, aud că se zvonește prezența mea la premieră, ceea ce nu este adevărat. Voi veni cu drag la premiera filmului, dar la cea adevarată, la filmul pe care am acceptat să-l fac, nu la ediția remontată ilegal; pentru că,  în plus, producătorul nu a cumpărat nici până astăzi scenariul, iar drepturile de autor sunt încă în proprietatea autorului Bogdan Dreyer și a mea.

Deci: Nu-mi dau acceptul ca filmul să fie prezentat în altă formă decât în cea originală!

Urmăresc și stimez cinematografia voastră și să nu uităm că suntem și rămânem europeni, avem cultura noastră, iar americanii pe a lor. Fiecare cu ce știe să facă. Dacă doream să fac un film american, mă duceam direct în SUA, nu veneam în România.

Sper, deci, în rezolvarea acestei probleme care ține în loc un film valoros. Profit și salut actorii români, alături de care am jucat, în frunte cu cel mai tânăr, Bogdan Iancu.

Gerard Depardieu

Și, uite așa, de dragul câtorva dolari în plus, unii sunt gata să falsifice biata noastră literatură și să lanseze filmul, călcând cu voioșie peste legi și declanșând un scandal internațional. Minunat!

Gabriela Hurezean

 

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS